News
Een op drie aankopen verloopt via internet
Bijna 33 procent van de aankopen van de Nederlandse consument, wordt online gedaan. In 2009 bleef dit percentage nog steken op 23 procent.
De stijging is grotendeels te danken aan het kopen van kleding en schoenen, producten die steeds meer online worden gekocht, in plaats van in de winkel.
Dit blijkt uit een onderzoek van Blauw Research, in opdracht van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel en Thuiswinkel.org .
Producten als vliegtickets, boeken en dvd’s worden al langer online afgenomen. De afgelopen jaren worden echter ook steeds meer speelgoed, kleding en mobiele telecomproducten online gekocht. In het onderzoek stijgt ook het aantal online aankopen van computer hardware met 18 procent, waarschijnlijk ingezet door de tabletverkoop.
Oriëntatie op een aankoop vindt doorgaans online plaats. Als de oriëntatie niet in de winkel plaatsvond en de aankoop wel, dan komt dit vooral omdat men het product in handen wil kunnen nemen. Wijnand Jongen, directeur van belangenorganisatie Thuiswinkel.org: “Het vertrouwen van consumenten in online winkelen neemt nog altijd toe. Opvallend is dat het onderzoek laat zien dat Nederlanders voor het eerst meer tevreden zijn over internet als oriëntatiekanaal dan over de fysieke winkel als oriëntatiekanaal. Webwinkels slagen er dus steeds meer en beter in drempels weg te nemen bij de consument. Daardoor stijgt het vertrouwen van de consument in online kijken en kopen.”